فیلتر شنی استخر

۵ بازديد

استخر و سیستم های تصفیه آبهای آلوده  از انواع آلودگی:

فیلتر شنی بهترین راه حل برای سازماندهی گردش و تصفیه آب در استخر از ناخالصی های مکانیکی در نظر گرفته می شود. آنها گران تر از فیلترکارتریج هستند، اما مدت زمان طولانی تر بدون تعمیر و نگهداری پرخرج مورد استفاده هستند. در صورت نیاز به تصفیه آب در استخری با حجم 5 متر مکعب یا بیشتر، نصب فیلتر شنی توصیه می شود. در مخازن کوچکتر، استفاده از سیستم های ساده تر سودآورتر است. از این مقاله خواهید آموخت که فیلتر شنی در استخر چه عملکردهایی را انجام می دهد، نحوه چیدمان و کارکرد آن، نحوه صحیح نصب، راه اندازی و نگهداری آن را انجام می دهد.

چرا به فیلتر شنی برای استخر نیاز دارید؟

فیلترهای شنی برای استخر چندین عملکرد را انجام می دهند:

آب را از ناخالصی های مکانیکی، از جمله ناخالصی های مرتبط با آماده سازی انعقاد، تصفیه می کند.

اختلاط یکنواخت آب در استخر را فراهم می کند که به همین دلیل تشکیل مناطق راکد و رشد جلبک حذف می شود.

اختلاط با مواد شیمیایی استخر را بهبود می بخشد .

به دلیل وجود فیلترهای مشبک درشت زباله های بزرگ را می گیرد.

این نوع فیلتر استخر را نه تنها تمیز می کند، بلکه به دلیل آب جوشاندن آن نیز آب حاوی عناصر مفید می شود.

به شما امکان می دهد در صورت لزوم آب استخر را به راحتی تخلیه کنید.

تعمیر و نگهداری استخر را ساده می کند.

البته وظیفه اصلی فیلتر شنی تصفیه آب از ناخالصی های مکانیکی است.

طراحی و اصل عملکرد فیلتر شنی:

به طور کلی، فیلتر شنی استخر یک مخزن پلی اتیلن یا فایبرگلاس مهر و موم شده است که حاوی ماسه درشت است. اصل کار این است که آب به اجبار از بستر فیلتر حاوی شن و ماسه های درجه بندی شده هدایت می شود، که در آن ناخالصی های مکانیکی حفظ می شود. فیلتر شنی با پیکربندی کلاسیک از قطعات و مجموعه های زیر تشکیل شده است:

بدنه فایبرگلاس: بزرگترین قسمت دستگاه. معمولا بشکه ای شکل. اشکال قطره ای و کروی نیز وجود دارد. داخل آن توخالی است و یک جمع کننده با ماسه در آن وجود دارد.

مواد پر کننده: از آنجایی که فیلتر شنی است، منطقی است که از ماسه به عنوان پرکننده استفاده کند. ماسه باید تمیز، کوارتز، با کسری از 0.45 ... 0.85 میلی متر باشد. فیلتر معمولاً در بسته بندی موجود نیست و باید جداگانه خریداری شود.

شیر پنج یا شش طرفه: این واحد کنترل حالت فیلتر شنی است. یک کیس پلاستیکی با گذرگاه های آب و دسته شیر است که با آن آب در جهت مناسب هدایت می شود. پیکربندی و عملکرد شیر به مدل فیلتر شنی بستگی دارد. استاندارد دارای 5 یا 6 حالت است.

فشار سنج: فشار سنج در ورودی آب کثیف به فیلتر شنی نصب می شود و برای کنترل فشار آن عمل می کند. در واقع برای تعیین میزان گرفتگی فیلتر به یک گیج فشار نیاز است. یک اصل ساده در اینجا اعمال می شود؛ هر چه شن و ماسه بیشتر مسدود شود، عبور آب از آن دشوارتر است و پمپ باید فشار بیشتری ایجاد کند.

گردآورنده: در داخل فیلتر شنی قرار دارد و به توزیع یکنواخت آب کثیف روی پرکننده کمک می کند. از نظر فنی، از چندین لوله سوراخ دار تشکیل شده است که به یک خط لوله مشترک متصل هستند.

لوله برای جمع آوری آب کثیف: بسته به طراحی فیلتر شنی، در زیر یا نزدیک شیر کنترل قرار می گیرد.

لوله برای برگشت آب به استخر: در طرف مقابل لوله ورودی قرار دارد.

لوله برای تخلیه آب به فاضلاب: معمولاً در نزدیکی شیر کنترل چند طرفه قرار دارد.

پمپ برقی: فیلتر شنی بدون گردش آب اجباری قابل کار نیست. این عملکرد توسط یک پمپ از نوع گریز از مرکز انجام می شود. بر روی خط ورودی آب کثیف از استخر ایجاد شده است. یعنی آب از پمپ در طول مسیر استخر از کفگیر + فیلتر ریز - فیلتر درشت - پمپ - شیر چند طرفه - فیلتر شنی عبور می کند. علاوه بر این، مسیر آب به موقعیتی که دریچه چند طرفه در آن قرار دارد بستگی دارد.

فیلتر درشت: همیشه مستقیماً در جلوی پمپ نصب شود تا زباله های بزرگ وارد آن نشوند که می تواند به سرعت پروانه ها را از کار بیندازد. این یک سطل مشبک ساخته شده از پلیمر نرم است که در یک جعبه با درب شفاف نصب شده است.

شیر قطع کننده: در دو طرف فیلتر درشت نصب می شود تا بتوان آن را سرویس کرد.

در حالت فیلتر اصلی، همه اینها با هم طبق اصل زیر کار می کنند. به دلیل کارکرد پمپ برقی، آب کثیف از استخر از طریق کفگیر و یا از طریق سینی سرریز در استخرهای نوع مربوطه به سیستم مکیده می شود. سپس از یک فیلتر درشت عبور می کند: یکی در کفگیر است و دومی جلوی پمپ است.

فیلتراسیون آب استخر توسط فیلتر شنی:

از طریق شیر چند طرفه که در حالت فیلتراسیون روشن می شود، آب وارد محفظه فیلتر شده و از فیلتر عبور می کند. تمام اجزای مکانیکی، در همان زمان، توسط شن و ماسه به تاخیر می افتد. آب تمیز تحت فشار از محفظه فیلتر خارج شده و از طریق نازل نصب شده در آن به داخل استخر وارد می شود. این تنها حالت اصلی عملکرد فیلتر شنی است. بقیه موارد در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

حالت های عملیاتی فیلتر شنی:

فیلتر شنی کلاسیک با شیر کنترل شش جهته دارای شش حالت عملیاتی است:

فیلتر کردن: آب از استخر گرفته می شود، با ماسه تمیز می شود و به کاسه برمی گردد. این حالت اصلی است که فیلتر عمدتاً در آن کار می کند.

آفلاین: در این حالت آب نمی تواند از هر جهتی از محیط فیلتر شنی عبور کند. برای نگهداری سیستم استفاده می شود. از جمله، در هنگام بازبینی فیلتر درشت که در جلوی پمپ الکتریکی قرار دارد.

گردش: در این حالت، آب توسط یک دریچه چند طرفه به سمت فیلتر ماسه هدایت می شود. برای مخلوط کردن آب در استخر به یک منظور یا دیگری استفاده می شود. به عنوان مثال، برای "احیای" استخر، یا مخلوط کردن کامل آماده سازی های وارد شده به آب.

تخلیه کردن: آب گرفته شده از استخر، از کنار بستر ماسه ، بلافاصله به فاضلاب تخلیه می شود. حالت برای تخلیه جزئی یا کامل کاسه استفاده می شود.

شستشوی معکوس: در این حالت آب استخر در خلاف جهت عادی از داخل بستر ماسه عبور می کند. به همین دلیل، کثیفی انباشته شده در ماسه شسته شده و همراه با آب به فاضلاب تخلیه می شود. این حالت به شما امکان می دهد تا منبع یک پرکننده گران قیمت را برای فیلتر شنی به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

تثبیت کنندگی: حالتی که طبق دستورالعمل باید برای مدت کوتاهی پس از انجام شستشوی معکوس و همچنین پس از تعویض یا اولین بار پرکردن فیلر روشن شود. برای تسطیح و تثبیت شن و ماسه استفاده می شود.

انواع عناصر پر کننده بستر فیلتر شنی:

پر کردن فیلتر شنی را می توان به دو روش سازماندهی کرد:

تک لایه: تمام پس‌پرها ماسه‌ای از همان کسر هستند. این روش بودجه ای است، اما از نظر درجه تصفیه آب موثرترین نیست.

چند لایه:  شن و ماسه از بخش های مختلف در فیلتر ریخته می شود. در جهت حرکت آب در حالت فیلتراسیون - از دانه درشت تا ریزدانه. این رویکرد می تواند کارایی فیلتر شنی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در سیستم های تصفیه آب استخرهای خصوصی معمولاً از اولین روش استفاده می شود زیرا ساده تر و ارزان تر است. پر کردن چند لایه ماسه در مخزن فیلتر در استخرهای عمومی بزرگ با افزایش نیاز به خلوص آب و شدت عملیات بالا استفاده می شود.

چگونه فیلتر استخر مناسب را انتخاب کنیم؟

فیلتر شنی برای استخر با توجه به حجم کاسه و ویژگی های زیر انتخاب می شود:

  • منطقه کار فیلتر
  • حداکثر دمای آب
  • فشار آب
  • کسر مجاز شن و ماسه
  • توده ماسه برای یک بار پر کردن

برای یک استخر خصوصی متوسط ​​با حجم 8 ... 12 متر مکعب، مدلی با مساحت فیلتر حدود 0.06 متر مربع مناسب است که برای حداکثر فشار 6 اتمسفر و دمای آب تا 35 درجه طراحی شده است. درجه سانتیگراد کسر ماسه 0.45 تا 0.85 میلی متر است. جرم یک پرکننده (خشک) 7 تا 9 کیلوگرم است. برای سایر موارد هنگام انتخاب فیلتر برای استخر با کارشناسان شرکت سازآب تماس بگیرید.

 

هر چند وقت یکبار باید مدیا فیلتر شنی تعویض شود؟

با عملکرد صحیح فیلتر شنی، تا سال ها نمی توان بک فیل را تغییر داد. زمانی که شستشوی معکوس به حذف آلودگی های انباشته شده از شن و ماسه کمکی نمی کند، باید به فکر تعویض بستر و مواد پر کننده داخل فیلتر شنی باشید. این لحظه را می توانید با فشار سنج که به هر فیلتر شنی مجهز است، مشاهده کنید. اگر فشار بعد از شستشو به حالت عادی کاهش پیدا نکرد، وقت آن است که ماسه را به تازه تبدیل کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با فیلتر شنی و فیلتر شنی استخر م یتوانید به وب سایت سازاب مراجعه نمایید.