برج خنک کننده

۱۲ بازديد

عملکرد برج خنک کننده برای خنک کننده آب در تمام طول سال

وظیفه یک برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده یک مبدل حرارتی است که برای خنک کردن آب در سیستم های گردش هوای اتمسفر طراحی شده است که بخش مهمی از چرخه تولید است. استفاده از برج خنک کننده در منازل یا صنایع یا محیط کاربری خود می تواند حداکثر سود را برای شما به همراه داشته باشد.

برج خنک کننده جریان مکانیکی :

 

یعنی برای دستیابی به حداکثر سود، لازم است از عملکرد صحیح واحد خنک کننده اطمینان حاصل شود. بدین منظور برای رسیدن به حداکثر خنک کنندگی نوعی از برج های خنک کننده تحت عنوان برج خنک کننده جریان مکانیکی تولید و به بازار عرضه گردید. در این دسته از برجهای خنک کننده از فن جهت انتقال و گردش جریان هوا در داخل سیستم استفاده می گردد.

چگونه یک برج خنک کننده به درستی کار می کند؟

اول اینکه باید بدانید برج خنک کننده کیفیت بالایی داره یا نه، برج خنک کننده دارای نقایص و تخلفات فنی می باشد یا نه. به منظور اجتناب از آنها، پذیرش به بهره برداری بر اساس یک برنامه زمان بندی تایید شده است. سال 97 سندی تحت عنوان «دستورالعمل مدل پذیرش و بهره برداری از برج های خنک کننده برج» تنظیم شده است. این سند نه تنها برای نصب برج خنک کننده ، بلکه برای نصب فن نیز استفاده می شود.

دوم اینکه عملکرد برج خنک کننده به نوع و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. در ادامه این مقاله، با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد که چه مدلهایی از برج خنک کننده در دسترس هستند و چگونه بر روند عملیات تاثیر می گذارند.

ثالثاً استفاده از تجهیزات در فصول مختلف سال متفاوت است. ساعات کار در زمستان و تابستان بسیار متفاوت است. نحوه عملکرد برج خنک کننده در زمستان و تابستان در قسمتی جداگانه در زیر توضیح داده خواهد شد.

تاثیر طراحی برج خنک کننده جریان مکانیکی  بر عملکرد آن :

برج های خنک کننده از نوع خشک و مرطوب هستند، یعنی رادیاتورها و واحدهای خنک کننده تبخیری. دومی می تواند با فن یا بدون فن (برج) باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع و رده بندی ها مقاله اختصاصی  گروه صنعتی مهتاب گستر در مورد انواع برج خنک کننده و عملکرد آنها مطالعه نمایید.

برج خنک کننده خشک ساختارهای تبادل حرارتی هستند که در آنها گرما بدون تماس با هوا منتقل می شود. در آنها آب از طریق لوله های کویل(مبدل حرارتی) جریان می یابد و گرمای آن به دیواره ها منتقل می شود. رادیاتور با هوا توسط یک فن دمیده می شود که باعث افزایش سرعت خنک کننده می شود. اصل کار این برج های خنک کننده مشابه خنک کننده مایع در رادیاتور خودرو است.

آنها در مواردی استفاده می شوند که استفاده از پکینگ آب در چرخه معکوس بسیار گران یا غیرممکن است. بیشتر اوقات، بستگی به موقعیت منطقه ای شرکت دارد. به عنوان مثال، زمانی که در یک منطقه بیابانی، در یک میدان نفتی، یا در سیبری است، که در آن استفاده از پکینگ برج خنک کننده پیچیده و هزینه بر است.

استفاده از این نوع برج های خنک کننده در مدارهای تهویه مطبوع در ادارات، مراکز خرید و فروشگاه ها متداول است. همچنین در مواقعی استفاده می شود که دمای آب در گردش بیش از حد بالا باشد و به دلیل از بین رفتن احتمالی پر شدن، خنک شدن آن در برج خنک کننده تبخیری غیرممکن باشد.

مزیت اصلی برج خنک کننده خشک عدم تلفات مبرد است. از معایب آن می توان به هزینه بالا، اندازه بزرگ و اختلاف دمای پایین اشاره کرد. از ویژگی های این نوع برج خنک کننده می توان به نیاز به پاکسازی مبدل حرارتی از آلودگی ها و حفظ گردش خون در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدایی اشاره کرد.

از برج های خنک کننده مرطوب (تبخیری) اغلب در تولید استفاده می شوند. برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری دمای آب را عمدتاً در تماس با هوا کاهش می دهند و مایع تبخیر می شود. 4 نوع اصلی برج خنک کننده تبخیری وجود دارد: برج، فن سکشنال، فن پایه و کوچک.

بهره برداری از برج خنک کننده در تابستان :

در تابستان، عملکرد دستگاه های خنک کننده آبی نسبت به عملکرد زمستانی برج های خنک کننده مشکل کمتری دارد. بنابراین در فصل تابستان به پارامترهای تکنولوژیکی بهره برداری و کسب سرمایش با کیفیت بیشتر توجه می شود.

از جمله مشکلات اصلی عملیات تابستانی  برج خنک کننده عبارتند از:

دمای محیط بالا

رطوبت کم محیط

آلودگی طبیعی: پرز، پر، گرد و غبار

برای خنک کردن آب در گردش با کیفیت بالا، یک سطح انتشار مایع بزرگ برای تماس با هوا مورد نیاز است. در صورت گرفتگی لایه آبیاری این امکان وجود ندارد. علاوه بر ناخالصی های تکنولوژیکی (فلزات، جلبک ها، ترکیبات شیمیایی و فرآورده های نفتی)، در تابستان، با هوای ورودی، آبپاش توسط آلودگی طبیعی مسدود می شود. آنها در حوضه برج خنک کننده قرار دارند و وارد چرخه آب می شوند. در این حالت گرفتگی مبدل های حرارتی رخ می دهد که عملکرد تجهیزات صنعتی را بدتر می کند و در بدترین حالت خراب می شود که برای بازیابی پارامترهای فناوری نیاز به بودجه زیادی دارد. راه حل این مشکل نصب لوورهای برج خنک کننده یا خاموش کردن موقت کارخانه خنک کننده و تمیز کردن استخر و لایه آبیاری از خاک است. لوورها یا همان پرده های هوا  از مواد مختلف از ورود مستقیم کثیفی جلوگیری می کند و در عین حال از تامین هوای کافی به واحد اطمینان می دهد.

با این حال، حتی مقدار کافی هوای تمیز در تابستان عملکرد مناسب برج خنک کننده را تضمین نمی کند. واقعیت این است که هوا گرم و خشک است. دمای بالای لامپ مرطوب دمای احتمالی آب خنک کننده را محدود می کند. در این صورت امکان کاهش دبی در هر بخش و در نتیجه کاهش تراکم آبیاری و افزایش ظرفیت سرمایشی وجود دارد. برای حفظ اتلاف حرارت کلی برج خنک کننده، مقدار آب تامین شده باید افزایش یابد. از آنجایی که W = 1.163 * Q * ∆t، هنگامی که اختلاف دما کاهش می یابد، مقدار مایع باید به نسبت افزایش یابد. برای انجام این کار، باید بخش های اضافی را پیکربندی کنید. با توجه به نیاز به افزایش حجم کل آب و در عین حال کاهش میزان آب تامینی هر بخش، راه اندازی ظرفیت ذخیره سازی زیاد پیش بینی می شود. این جنبه از عملکرد تابستانی باید هنگام طراحی یک برج خنک کننده در نظر گرفته شود.

درباره طراحی برج خنک کننده بیشتر بدانید :

در صورت عدم امکان کاهش دبی با توجه به الزامات فنی، افزایش لایه آبپاش و قدرت فن هر بخش ضروری است. طرف دیگر افزایش قدرت فن ، افزایش حباب قطرات خواهد بود. حمل و نقل نیز در تابستان به دلایل طبیعی توسعه می یابد: هوای خشک محیط بهتر با رطوبت آب بازیافت شده اشباع می شود. تبخیر نیز افزایش می یابد. به طور کلی، استفاده از میکاپ و آرایش آب جبرانی به طور قابل توجهی در حال رشد است، که منجر به افزایش هزینه های مالی می شود.

بهره برداری از برج خنک کننده با قطره گیر آب :

قطره گیر برج خنک کننده  به میزان قابل توجهی تلفات آب و سیال را کاهش می دهد.

راه هایی برای بهبود عملکرد برج خنک کننده در تابستان

ما قبلاً توصیه های اصلی را در بالا ارائه کرده ایم که مهمترین آنها برای افزایش راندمان برج خنک کننده عبارتند از : استفاده از پکینگ ، نصب لوورها و قطره گیر آب و افزایش ظرفیت نصب فن ها.

چه چیز دیگری می تواند کمک کند؟

آبپاش را می توان با مقاومت کمتری در برابر جریان هوا استفاده کرد و در معرض آلودگی قرار نگرفت. آبپاش مسدود شده است، آبپاش را تمیز کنید.

به عنوان مثال، اگر یک اسپرینکلر فیلم نصب کرده اید و آلاینده هایی در چرخه آب وجود دارد، می توان گفت که آبپاش 100٪ کارایی ندارد. این به این دلیل است که انسداد مجرا آلودگی سطح تبادل حرارت را تا حد زیادی کاهش می دهد.

این مشکل را می توان با نصب یک اسپرینکلر صفحه حل کرد: آلودگی محلی در اطراف آب جریان دارد. همچنین راه هایی برای ذخیره منابع شرکت وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از سیستم کنترل خودکار برج خنک کننده. به طور خودکار سرعت توربین را کنترل می کند. این اجازه می دهد تا سرعت فن در ساعات خنک تر روز کاهش یابد و در نتیجه مصرف انرژی کاهش یابد. علاوه بر این، هنگامی که موتور بیش از حد گرم می شود، سیستم خودکار خاموش می شود تا از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری شود. کل فرآیند بدون دخالت پرسنل عملیاتی انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با برج خنک کننده به وب سایت سازآب مراجعه نمایید. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد